dinsdag 24 januari 2012

6 redenen om chocolade te eten


Nee, je hoeft je niet schuldig te voelen als je weer ’ns een heerlijk stukje chocolade in je mond stopt. Want dat is goed voor je gezondheid én je humeur!

Reden 1: het is goed voor je huid

Onderzoek toont aan dat chocolade goed is voor je huid. Het bevat antioxidanten die de huid beschermen tegen UV-stralen en dus ook rimpels. Chocolade zorgt ook voor een goede hydratatie van en een goede bloedcirculatie in onze huid, waardoor die er jeugdig en stralend uitziet. De beauty-industrie heeft dat begrepen: maskers, bodylotions, conditioners en lippenbalsem met chocoladebestanddelen zijn erg in trek.

Reden 2: het maakt je gelukkig

Chocolade bevat stoffen zoals theobromine, pherylethylamine en serotonine. Het geeft niet als je ze niet kunt uitspreken, het belangrijkste om te onthouden is dat ze je een gelukzalig gevoel geven. Door chocolade te eten, wordt er ook endorfine in je hersenen aangemaakt. Dat heeft hetzelfde pijnstillende effect als morfine en remt de adrenaline af die je stress bezorgt. Onze hersenen vinden het blijkbaar ook een prettige ervaring als chocolade smelt in onze mond, waardoor er nog meer endorfine wordt aangemaakt.

Reden 3: het stimuleert de hersenen

Door chocolade te eten, krijgen je hersenen een shot zuurstof. Daardoor wordt het makkelijker en minder vermoeiend om moeilijke berekeningen te maken. Ook de kans op dementie zou aanzienlijk verminderen. Helemaal goed nieuws voor de levensgenieters onder ons: in combinatie met een glas rode wijn blijken de effecten nog gunstiger.

Reden 4: het is gunstig voor je bloeddruk

Uit Duits onderzoek blijkt dat mensen die elke dag chocolade eten een lagere bloeddruk hebben en 39% minder risico lopen op een hartaanval dan niet-chocolade-eters. De flavonoïden, stoffen die je in cacao vindt, helpen de bloedvaten te ontspannen en laten het bloed beter doorstromen. Twee kleine kanttekeningen: die flavonoïden zitten ook in groenten, zaden en noten. Bovendien is chocolade alleen gunstig in kleine hoeveelheden. Elke dag 7,5 g oftewel één blokje is ideaal.

Reden 5: het verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Uit de resultaten van zeven studies uitgevoerd bij meer dan 100.000 personen blijkt dat de mensen die het meeste chocolade aten, 37% minder kans hadden op hartkwalen. Ze hadden ook 29% minder kans op een beroerte, en zelfs de kans op diabetes nam af met 31%.

Reden 6: het kweekt spieren

Waarom sporten als je chocolade kunt eten? Pure chocola stimuleert de spiergroei op dezelfde manier als joggen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek op muizen. Diertjes die een dubbele dosis epicatechine (dat in cacao zit) kregen, presteerden beter op de loopband dan diertjes die één of geen dosis kregen. Wetenschappers stellen dat je met een portie chocola vóór het sporten 50% beter presteert.

Dan rest nog enkel de vraag; puur, melk of wit?

De gunstige effecten van chocolade worden meestal toegeschreven aan de cacao. Die zit het meest in de donkerste chocolades. Hoe donkerder, hoe gezonder, dus.

Pure chocolade wordt gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker en smaakstoffen. ’Pure’ chocolade moet minstens 54% cacaobestanddelen bevatten. Hoe hoger het percentage, hoe beter de kwaliteit. Er bestaan zelfs chocolades met een cacaopercentage van 99%. Uiteraard niet geschikt om in grote hoeveelheden te consumeren...
Melkchocolade is pure chocolade met toegevoegd melkpoeder. Er moet minstens 35% cacao in zitten. Soms wordt de dure cacaoboter vervangen door plantaardig vet.
Witte chocolade is geen echte chocolade, omdat het van cacaoboter zonder cacaobestanddelen gemaakt wordt. Technisch gezien is het een ’cacaofantasie’. De beroemde Koetjesreep is een voorbeeld van een cacaofantasie.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen